Σάββατο 22 Φεβρουαρίου 2020

Ο άνθρωπος τι να τον κάνει κατάμονος τον εαυτόν του όλον, πρέπει να δώσει... (Κική Δημουλά 1931 - 2020))



Αποτέλεσμα εικόνας για κικη δημουλα

Το απόγευμα του Σαββάτου έφυγε από τη ζωή η κορυφαία Ελληνίδα ποιήτρια, Κική Δημουλά, σε ηλικία 89 ετών.
Η σπουδαία ποιήτρια εισήχθη σε ιδιωτικό νοσοκομείο στις 2 Φεβρουαρίου με χρόνια αναπνευστική ανεπάρκεια και στις 12 Φεβρουαρίου, λόγω της σοβαρότητας της κατάστασης μεταφέρθηκε στην Μονάδα Εντατικής Θεραπείας.
 Η σπουδαία ποιήτρια, ακαδημαϊκός και πολυβραβευμένη Κική Δημουλά, ήταν γνωστή και ιδιαίτερη αγαπητή για την αναγνωρισιμότητα της ποίησης της που άνθισε στο έδαφος της καθημερινότητας, της γυναίκας, της συναισθηματικής απώλειας, της ματαίωσης.
Ήταν Ελληνίδα ποιήτρια και τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών στην έδρα της ποίησης. Το πατρικό της όνομα ήταν Βασιλική Ράδου. Γεννήθηκε και κατοικούσε στην Αθήνα. Τιμήθηκε το 1972 με το Β΄ Κρατικό Βραβείο Ποίησης για τη συλλογή Το λίγο του κόσμου, το 1989 με το Κρατικό Βραβείο Ποίησης για τη συλλογή Χαίρε ποτέ και το 1995 με το Βραβείο Ουράνη της Ακαδημίας Αθηνών για τη συλλογή Η εφηβεία της λήθης. Ποιήματά της έχουν μεταφραστεί στα Αγγλικά, στα Γαλλικά, στα Ισπανικά, στα Ιταλικά, στα Πολωνικά, στα Βουλγαρικά, στα Γερμανικά και στα Σουηδικά.
Σε μία ομιλία της για την ποίηση η Δημουλά όρισε ως εξής το ποίημα: «Βαδίζεις σε μιαν έρημο. Ακούς ένα πουλί να κελαηδάει. Όσο κι αν είναι απίθανο να εκκρεμεί ένα πουλί μέσα στην έρημο, ωστόσο εσύ είσαι υποχρεωμένος να του φτιάξεις ένα δέντρο. Αυτό είναι το ποίημα».

 Αποτέλεσμα εικόνας για κική δημουλά

Πράγματι η ποίηση της Δημουλά ανθεί πάνω στο άνυδρο έδαφος της στέρησης, της απώλειας, της συναισθηματικής ματαίωσης και, προκειμένου για τα μετά από τη συλλογή Χαίρε ποτέ ποιήματά της, πάνω στο έδαφος της απουσίας του αγαπημένου προσώπου. Αυτή τη στέρηση κι αυτή την απουσία αναπληρώνει επιτυγχάνοντας μέσα στο χώρο της ποίησης την επικοινωνία με ένα εσύ, με τον άλλον που λείπει, επικοινωνία που η πραγματικότητα αρνείται. Και από αυτή την άποψη η ποίηση της Δημουλά, όσο πικρά συναισθηματικά φορτία κι αν κουβαλά, στην ουσία επιτυγχάνει την κάθαρση και τη λύτρωση.
Μέσα στον ποιητικό της χώρο, κατοικεί η ίδια περιστοιχισμένη από τα άψυχα αντικείμενα και από τις αφηρημένες έννοιες. Στις τελευταίες, δίνει υπόσταση υποκειμένων, επιτρέποντάς τους έτσι να κινούνται, να αισθάνονται, να πάσχουν και γενικώς να συμπεριφέρονται ως δρώντα πρόσωπα. Υπάρχει, δηλαδή, κατά κανόνα μία ακινησία του ποιητικού εγώ, του μόνο έμψυχου εγκάτοικου του ποιητικού της κόσμου, και αντιστοίχως μία αέναη κινητικότητα του αφηρημένου. Πρόκειται για ένα από τα πιο ευδιάκριτα χαρακτηριστικά της ιδιότυπης ποιητικής φωνής της.
«Ένας αυτοσχέδιος άνθρωπος είμαι, ο εαυτός μου με ανάγκασε να είμαι» είχε πει κατά την αναγόρευση της το 2015 σε επίτιμο διδάκτορα του ΑΠΘ. Μιλώντας εκείνη την βραδιά με θέμα την «Πλάνη» είχε ομολογήσει ότι οφείλει σε αυτή την έννοια επειδή «είναι αυτή που κατατρόπωσε το τελεσίδικο ρήμα "Αποκλείεται", αυτή που μετατρέπει τις δύσμορφες καταστάσεις σε καλλίμορφες, αυ

 

Τα έργα της Κικής Δημουλά

Ποιητικές συλλογές
  • Ποιήματα, 1952 (αποκηρυγμένα)
  • Έρεβος, 1956, εκδόσεις «Στιγμή», Αθήνα 1990
  • Ερήμην, εκδ. Δίφρος, Αθήνα 1958. Εκδ. «Στιγμή», 1990.
  • Επί τα ίχνη, εκδ. «Φέξης» Αθήνα 1963. Εκδ. «Στιγμή», 1989.
  • Το λίγο του κόσμου, εκδ. «Νεφέλη», Αθήνα 1971, 1983. Εκδ. «Στιγμή», 1990.
  • Το τελευταίο σώμα μου, εκδ, «Κείμενα», Αθήνα 1981. Εκδ. «Στιγμή», 1989.
  • Χαίρε ποτέ, «Στιγμή», 1988
  • Η εφηβεία της λήθης, «Στιγμή», 1994
  • Ποιήματα, εκδόσεις «Ίκαρος», Αθήνα 1998 (Συγκεντρωτκή έκδοση· περιλαμβάνονται όλες οι προηγούμενες συλλογές εκτός από τα Ποιήματα.)
  • Ενός λεπτού μαζί, «Ίκαρος», 1998
  • Ήχος απομακρύνσεων, «Ίκαρος», 2001
  • Χλόη θερμοκηπίου, «Ίκαρος», 2005
  • Συνάντηση, Γιάννης Ψυχοπαίδης, Κική Δημουλά, «Ίκαρος», 2007 (ανθολογία με εβδομήντα τρία ζωγραφικά έργα του Γιάννη Ψυχοπαίδη)
  • Μεταφερθήκαμε παραπλεύρως, «Ίκαρος», 2007
  • Τα εύρετρα, «Ίκαρος», 2010
  • Δημόσιος καιρός, «Ίκαρος», 2014
  • Άνω τελεία, «Ίκαρος», 2016
          Πεζά
  • Ο φιλοπαίγμων μύθος, εκδ. «Ίκαρος», Αθήνα 2004 (Η ομιλία που εκφώνησε η Κική Δημουλά στην Ακαδημία Αθηνών κατά την τελετή υποδοχής της.)
  • Εκτός σχεδίου, «Ίκαρος», 2005 (επιλογή πεζών κειμένων)
  • Έρανος σκέψεων, «Ίκαρος», 2009 (η ομιλία της Κικής Δημουλά στην Αρχαιολογική Εταιρεία στις 26 Ιανουαρίου 2009)          
  •  
  •  ΓΗ ΤΩΝ ΑΠΟΥΣΙΩΝ
    Τώρα θὰ κοιτάζεις μία θάλασσα.

    Ἡ διάθεση νὰ σὲ ἐντοπίσω
    στὴ συστρεφόμενη ἐντός μου γῆ τῶν ἀπουσιῶν
    ἔτσι σὲ βρίσκει:
    πικρὴ παραθαλάσσια ἀοριστία.

    Ἐκεῖ δὲν ἔχει ἀκόμα νυχτώσει
    κι ἂς νύχτωσε τόσο ἐδῶ
    τῶν τόπων οἱ κρίσιμες ὧρες
    σπάνια συμπίπτουν.
    Κάτι σὰν φῶς καὶ οὔτε φῶς,
    ἡ ὥρα τοῦ ἑαυτοῦ σου ἔχει πέσει.

    Χορεύουν φύκια
    κάτω ἀπ᾿ τὸ τζάμι τοῦ νεροῦ.
    Τὰ ρηχά, ἔχουν κι αὐτὰ
    τὰ βάσανά τους καὶ τὰ γλέντια τους.

    Τώρα θὰ ἔχουν λύσει τὰ μαλλιά τους
    οἱ ἁγνὲς ἡσυχίες τριγύρω
    μὲ τὴ σιωπή σου θὰ τὶς κάνεις
    γυναῖκες σου ἐκπληρωμένες.
    Ξαπλώνουν δίπλα σου.
    Ἡ σκέψη σου στερεώνει σκαλοπάτια στὸν ἀέρα
    κι ἀνεβαίνει. Σὲ κρατάει στὸ ράμφος της.
    Ποῦ ξέρω ἐγὼ τὰ εὐαίσθητα σημεῖα τοῦ πελάγους
    γιὰ νὰ σὲ καταλάβω;

    Θὰ κοιτάζεις μία ἔρημη θάλασσα.
    Τὸ βλέμμα σου δὲν παραλλάζει
    ἀπὸ πλαγιὰ ποὺ γλυκὰ
    καὶ μ᾿ ἀνακούφιση σκουραίνει
    κατρακυλώντας μὲς στὴν ἀπομάκρυνση.
    Ἀναπνέεις μὲ τὸ στέρνο τῶν μακρινῶν ἠρεμιῶν,
    ποὺ ἔχω γι᾿ αὐτὲς διαβάσει
    στοὺς πολύτομους κόπους ποὺ ἔδεσα.
    Σ᾿ ἕνα ἀβαθῆ σου στεναγμὸ βούλιαξε ἕνα βαπόρι.
    Δὲν θὰ ἤτανε βαπόρι. Θὰ ἤτανε σκιάχτρο
    στὰ ὑγρὰ περβόλια τῆς φυγῆς
    νὰ μὴν πηγαίνουν οἱ διαθέσεις
    νὰ τὴν τσιμπολογᾶνε.

    Ἡ τερατώδης τοῦ πελάγους δυνατότητα,
    ἡ κίνηση τοῦ πλάτους,
    φθάνει στὰ πόδια σου ἀφρός,
    ψευτοεραστὴς στὰ πρῶτα βότσαλα.
    Τοὺς σκάει ἕνα φιλὶ καὶ ξεμεθάει.

    Τώρα, θὰ σοῦ ἔχουν πεῖ ὅ,τι εἶχαν νὰ σοῦ ποῦν
    Οἱ ἀναδιπλώσεις τῶν κυμάτων
    καὶ θὰ ἐπιστρέφεις κάπου.
    Θὰ παίρνεις κάποιο χωματόδρομο,
    μιὰ ἄλλη ἅπλα,
    ἀλλοῦ γυμνὴ κι ἀλλοῦ ντυμένη μὲ βλάστηση.

    Ἡ σκέψη σου, μετὰ ἀπὸ τόση θάλασσα,
    κατέβηκε ἀπὸ γλάρος,
    βάζει τὸ δέρμα τῆς προσαρμογῆς καὶ χάνεται.
    Ὅπου εἶναι θάμνος, πράσινη
    ὅπου σκοτεινό, σκοτεινή.
    Ἐκεῖ ποὺ οἱ καλαμιὲς σπέρνουν ψιθύρους,
    ψιθυριστή,
    ὅπου περνάει ρίζα, ριζωμένη
    ὅπου κυλάει ρυάκι, ρέουσα
    κι ὅπου δαγκώνει ἡ πέτρα, πέτρινη.

    Στὴν ψυχή σου δὲν φθάνει κανεὶς
    οὔτε διὰ ξηρᾶς οὔτε διὰ θαλάσσης.

    Αὐτὸ τὸ δισκίο,
    τὸ ἀκουμπισμένο στὸ μαῦρο ἀτμοσφαιρικὸ τραπέζι,
    ποὺ τὸ περνᾷς κι ἐσύ, ὅπως κι οἱ ἄλλοι, γιὰ φεγγάρι,
    ἄσ᾿ το, δὲν εἶναι φεγγάρι.
    Εἶναι τὸ βραδινό μου χάπι
    τὸ ψυχοτρόπο.

    Κική Δημουλά ( 6 Ιουνίου 1931 - 22 Φεβρουαρίου 2020) 
  •  
Στην εξαιρετική εκπομπή συζήτησης "Η ζωή είναι αλλού", της δημόσιας τηλεόρασης, η γνωστή ποιήτρια μιλάει για όλα τα θέματα που κυριαρχούν στην ποίησή της, όπως ο έρωτας, η μοναξιά, ο χρόνος, ο θάνατος. Επίσης παραδέχεται, ότι γράφει ποιήματα, επειδή δεν κατάφερε στην ζωή της να ζει ωραία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου