Στο σχολείο διδαχτήκαμε πολλά για τις ιδιοφυίες και για τις ιδέες
τους, όμως, πώς αυτοί απέκτησαν όλες εκείνες τις ιδέες; Ποιες είναι οι
νοητικές διεργασίες, οι συμπεριφορές, οι συνήθειες εργασίας και οι
πεποιθήσεις που κάνουν μία ιδιοφυία, που ενώ βλέπει τα ίδια πράγματα με
μας, στην πραγματικότητα βλέπει κάτι διαφορετικό;
Παρατίθενται στη συνέχεια τα «επτά δόγματα» που έχω αποκρυσταλλώσει στη διάρκεια της ζωής μου από την ενασχόλησή μου με το αντικείμενο της δημιουργικής σκέψης, πράγματα που θα ήθελα να είχα διδαχτεί ως μαθητής.
Παρατίθενται στη συνέχεια τα «επτά δόγματα» που έχω αποκρυσταλλώσει στη διάρκεια της ζωής μου από την ενασχόλησή μου με το αντικείμενο της δημιουργικής σκέψης, πράγματα που θα ήθελα να είχα διδαχτεί ως μαθητής.
1. Είσαι δημιουργικός
Οι καλλιτέχνες δεν είναι ειδικοί, αλλά ο καθένας από μας είναι ένα ξεχωριστό είδος καλλιτέχνη που έρχεται στον κόσμο ως ένας δημιουργικός και αυθόρμητος στοχαστής. Και ενώ οι δημιουργικοί άνθρωποι είναι πεπεισμένοι ότι είναι πράγματι δημιουργικοί, όσοι δεν έχουν αυτή την πεποίθηση δεν είναι. Μετά την παγίωση της πεποίθησης ότι η δημιουργικότητα μπορεί να γίνει στοιχείο της ταυτότητάς μας, θα γίνουμε πράγματι δημιουργικοί. Θα μάθουμε τον τρόπο σκέψης και τις δημιουργικές τεχνικές που οι ιδιοφυίες έχουν χρησιμοποιήσει σε όλη τους τη ζωή.
Οι καλλιτέχνες δεν είναι ειδικοί, αλλά ο καθένας από μας είναι ένα ξεχωριστό είδος καλλιτέχνη που έρχεται στον κόσμο ως ένας δημιουργικός και αυθόρμητος στοχαστής. Και ενώ οι δημιουργικοί άνθρωποι είναι πεπεισμένοι ότι είναι πράγματι δημιουργικοί, όσοι δεν έχουν αυτή την πεποίθηση δεν είναι. Μετά την παγίωση της πεποίθησης ότι η δημιουργικότητα μπορεί να γίνει στοιχείο της ταυτότητάς μας, θα γίνουμε πράγματι δημιουργικοί. Θα μάθουμε τον τρόπο σκέψης και τις δημιουργικές τεχνικές που οι ιδιοφυίες έχουν χρησιμοποιήσει σε όλη τους τη ζωή.
2. Η δημιουργική σκέψη είναι το παν
Θα πρέπει να επιδείξετε πάθος και αποφασιστικότητα, ώστε να μπείτε στον χώρο καινοτομίας και της δημιουργίας ιδεών που ξεχωρίζουν. Το επόμενο βήμα είναι η υπομονή και η επιμονή. Όλες οι δημιουργικές ιδιοφυίες έχουν εργαστεί με πάθος για να υλοποιήσουν έναν απίστευτο αριθμό ιδεών, οι περισσότερες από τις οποίες δεν ήταν και τόσο καλές. Στην πραγματικότητα, τα περισσότερα κακά ποιήματα έγραψαν οι μεγάλοι ποιητές παρά οι μικροί. Κατά αντίστοιχο τρόπο ο Thomas Edison επινόησε 3.000 διαφορετικούς λαμπτήρες φωτισμού, πριν κατασταλάξει σε έναν που τον έκανε διάσημο.
Θα πρέπει να επιδείξετε πάθος και αποφασιστικότητα, ώστε να μπείτε στον χώρο καινοτομίας και της δημιουργίας ιδεών που ξεχωρίζουν. Το επόμενο βήμα είναι η υπομονή και η επιμονή. Όλες οι δημιουργικές ιδιοφυίες έχουν εργαστεί με πάθος για να υλοποιήσουν έναν απίστευτο αριθμό ιδεών, οι περισσότερες από τις οποίες δεν ήταν και τόσο καλές. Στην πραγματικότητα, τα περισσότερα κακά ποιήματα έγραψαν οι μεγάλοι ποιητές παρά οι μικροί. Κατά αντίστοιχο τρόπο ο Thomas Edison επινόησε 3.000 διαφορετικούς λαμπτήρες φωτισμού, πριν κατασταλάξει σε έναν που τον έκανε διάσημο.
3. Γεννήστε ιδέες
Όταν γεννάτε ιδέες στην πραγματικότητα ενεργοποιείτε νευρικές συνάψεις του εγκεφάλου σας, που μέχρι τη στιγμή εκείνη ήταν ανενεργές. Συνεπώς, οι πολλές ιδέες ενεργοποιούν ακόμη πιο πολλές συνάψεις και δραστηριοποιούν ακόμη περισσότερο τον εγκέφαλό σας. Κάθε στιγμή, ενεργοποιώντας το μυαλό σας με την παραγωγή ιδεών, αυξάνετε τη δημιουργικότητά σας. Αν ζωγραφίζετε κάθε μέρα κάτι θα γίνετε ζωγράφος. Ίσως όχι ένας Βαν Γκογκ, πάντως κάτι περισσότερο από κάποιον που δεν έχει δοκιμάσει ποτέ.
Όταν γεννάτε ιδέες στην πραγματικότητα ενεργοποιείτε νευρικές συνάψεις του εγκεφάλου σας, που μέχρι τη στιγμή εκείνη ήταν ανενεργές. Συνεπώς, οι πολλές ιδέες ενεργοποιούν ακόμη πιο πολλές συνάψεις και δραστηριοποιούν ακόμη περισσότερο τον εγκέφαλό σας. Κάθε στιγμή, ενεργοποιώντας το μυαλό σας με την παραγωγή ιδεών, αυξάνετε τη δημιουργικότητά σας. Αν ζωγραφίζετε κάθε μέρα κάτι θα γίνετε ζωγράφος. Ίσως όχι ένας Βαν Γκογκ, πάντως κάτι περισσότερο από κάποιον που δεν έχει δοκιμάσει ποτέ.
4. Το μυαλό σας δεν είναι υπολογιστής
Ο εγκέφαλός σας είναι ένα δυναμικό σύστημα που συνεχώς εξελίσσει, μέσα από τις δραστηριότητες, νέα πρότυπα λειτουργίας αντί, απλά, να τα επεξεργάζεται όπως κάνει ο υπολογιστής. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος ευδοκιμεί με τη δημιουργική του ενέργεια, που απορρέει από τις εμπειρίες του, πραγματικές ή φανταστικές. Για τον εγκέφαλο δεν έχει σημασία αν η εμπειρία οφείλεται σε πραγματικά γεγονότα ή είναι προϊόν φαντασίας. Ο εγκέφαλος δεν μπορεί να δει τη διαφορά μεταξύ ενός πραγματικού γεγονότος και ενός που έχει φανταστεί με ζωντάνια και λεπτομερώς. Και τα δύο είναι αναζωογονητικά. Αυτή η παραδοχή οδήγησε τον Walt Disney να φέρει τις φαντασιώσεις του στη ζωή μας και επίσης τη δυνατότητα του Albert Einstein να κάνει πραγματικότητα τις επαναστατικές του ιδέες για τον χώρο και τον χρόνο.
Ο εγκέφαλός σας είναι ένα δυναμικό σύστημα που συνεχώς εξελίσσει, μέσα από τις δραστηριότητες, νέα πρότυπα λειτουργίας αντί, απλά, να τα επεξεργάζεται όπως κάνει ο υπολογιστής. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος ευδοκιμεί με τη δημιουργική του ενέργεια, που απορρέει από τις εμπειρίες του, πραγματικές ή φανταστικές. Για τον εγκέφαλο δεν έχει σημασία αν η εμπειρία οφείλεται σε πραγματικά γεγονότα ή είναι προϊόν φαντασίας. Ο εγκέφαλος δεν μπορεί να δει τη διαφορά μεταξύ ενός πραγματικού γεγονότος και ενός που έχει φανταστεί με ζωντάνια και λεπτομερώς. Και τα δύο είναι αναζωογονητικά. Αυτή η παραδοχή οδήγησε τον Walt Disney να φέρει τις φαντασιώσεις του στη ζωή μας και επίσης τη δυνατότητα του Albert Einstein να κάνει πραγματικότητα τις επαναστατικές του ιδέες για τον χώρο και τον χρόνο.
5. Δεν υπάρχει κατάλληλη απάντηση
Ο Αριστοτέλης πίστευε ότι τα πράγματα είναι «Α» ή «όχι Α». Για παράδειγμα, κατ’ αυτόν ο ουρανός είναι μπλε ή όχι μπλε – ποτέ και τα δύο. Σήμερα ξέρουμε ότι τέτοιου είδους δυαδική σκέψη είναι περιοριστική. Ξέρουμε ότι ο ουρανός είναι ένα δισεκατομμύριο διαφορετικές αποχρώσεις του μπλε. Συνηθίζαμε να πιστεύουμε ότι μια ακτίνα φωτός υπήρχε μόνο ως κύμα, μέχρι που οι φυσικοί ανακάλυψαν ότι το φως μπορεί να είναι είτε ένα κύμα ή ένα σωματίδιο, ανάλογα με την οπτική γωνία του παρατηρητή. Το μόνο σίγουρο στη ζωή είναι η αβεβαιότητα. Ως εκ τούτου, όταν προσπαθείτε να παράγετε νέες ιδέες, μην τις αξιολογείτε όπως αυτές συμβαίνουν. Τίποτα δε σκοτώνει τη δημιουργικότητα γρηγορότερα από την αυτολογοκρισία κατά την παραγωγή φάση μιας ιδέας. Όλες οι ιδέες μπορούν να γίνουν πραγματικότητα. Δημιουργείστε όσο το δυνατόν περισσότερες. Ο κόσμος δεν είναι άσπρο ή μαύρο. Είναι γκρι, είναι κάτι που βγαίνει με ανάμειξη μυριάδων χρωμάτων.
Ο Αριστοτέλης πίστευε ότι τα πράγματα είναι «Α» ή «όχι Α». Για παράδειγμα, κατ’ αυτόν ο ουρανός είναι μπλε ή όχι μπλε – ποτέ και τα δύο. Σήμερα ξέρουμε ότι τέτοιου είδους δυαδική σκέψη είναι περιοριστική. Ξέρουμε ότι ο ουρανός είναι ένα δισεκατομμύριο διαφορετικές αποχρώσεις του μπλε. Συνηθίζαμε να πιστεύουμε ότι μια ακτίνα φωτός υπήρχε μόνο ως κύμα, μέχρι που οι φυσικοί ανακάλυψαν ότι το φως μπορεί να είναι είτε ένα κύμα ή ένα σωματίδιο, ανάλογα με την οπτική γωνία του παρατηρητή. Το μόνο σίγουρο στη ζωή είναι η αβεβαιότητα. Ως εκ τούτου, όταν προσπαθείτε να παράγετε νέες ιδέες, μην τις αξιολογείτε όπως αυτές συμβαίνουν. Τίποτα δε σκοτώνει τη δημιουργικότητα γρηγορότερα από την αυτολογοκρισία κατά την παραγωγή φάση μιας ιδέας. Όλες οι ιδέες μπορούν να γίνουν πραγματικότητα. Δημιουργείστε όσο το δυνατόν περισσότερες. Ο κόσμος δεν είναι άσπρο ή μαύρο. Είναι γκρι, είναι κάτι που βγαίνει με ανάμειξη μυριάδων χρωμάτων.
6. Η αποτυχία δεν είναι πάντα αποτυχία
Προσπαθώντας χωρίς επιτυχία δε σημαίνει ότι έχετε αποτύχει. Έχετε ήδη πετύχει κάτι. Εντοπίσατε τους λόγους της αποτυχίας και αυτό είναι ένα καλό μάθημα. Έτσι, κάθε φορά που οι προσπάθειές σας δεν έχουν αποτέλεσμα αναρωτηθείτε: Τι έμαθα από κάτι που δε λειτουργεί;
Οι άνθρωποι που δεν κάνουν ποτέ λάθη, δεν προσπάθησαν ποτέ και για τίποτα. Και μη ξεχνάτε ότι οThomas Edison έκανε χιλιάδες αποτυχημένες προσπάθειες πριν τελικά κατασκευάσει τον πρώτο ηλεκτρικό λαμπτήρα. «Έκανα χιλιάδες πράγματα που δε λειτούργησαν, μέχρι να φτιάξω αυτό που λειτουργεί» απάντησε με φυσικότητα στον βοηθό του όταν ρωτήθηκε.
Προσπαθώντας χωρίς επιτυχία δε σημαίνει ότι έχετε αποτύχει. Έχετε ήδη πετύχει κάτι. Εντοπίσατε τους λόγους της αποτυχίας και αυτό είναι ένα καλό μάθημα. Έτσι, κάθε φορά που οι προσπάθειές σας δεν έχουν αποτέλεσμα αναρωτηθείτε: Τι έμαθα από κάτι που δε λειτουργεί;
Οι άνθρωποι που δεν κάνουν ποτέ λάθη, δεν προσπάθησαν ποτέ και για τίποτα. Και μη ξεχνάτε ότι οThomas Edison έκανε χιλιάδες αποτυχημένες προσπάθειες πριν τελικά κατασκευάσει τον πρώτο ηλεκτρικό λαμπτήρα. «Έκανα χιλιάδες πράγματα που δε λειτούργησαν, μέχρι να φτιάξω αυτό που λειτουργεί» απάντησε με φυσικότητα στον βοηθό του όταν ρωτήθηκε.
7. Δε βλέπουμε τα πράγματα όπως είναι
Τα βλέπουμε όπως εμείς είμαστε.
Όλες οι εμπειρίες μας είναι ουδέτερες και χωρίς νόημα μέχρι να τις δώσουμε κάποιο νόημα. Οι ιερωμένοι βλέπουν παντού την παρουσία του θεού την ίδια στιγμή που οι άθεοι δεν την βλέπουν πουθενά. Όταν η IBM κατασκεύασε τον πρώτο ηλεκτρονικό υπολογιστή, με έρευνα της αγοράς, οι ειδικοί συμπέραναν ότι δεν υπήρχαν περισσότερα από έξι άτομα στη γη που χρειάζονται ένα PC. Και ενώ η ΙΒΜ θεώρησε ότι δεν υπάρχει δυνητική αγορά για τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, δύο φοιτητές, οι Bill Gates και Steve Jobs, που μάλιστα εγκατέλειψαν τις σπουδές τους, είχαν διαφορετική αντίληψη. Είδαν την εσφαλμένη αντίληψη της ΙΒΜ ως τεράστια ευκαιρία.
Διαμορφώστε την πραγματικότητά σας με το πώς θα επιλέξετε να ερμηνεύσετε τις εμπειρίες σας...
Τα βλέπουμε όπως εμείς είμαστε.
Όλες οι εμπειρίες μας είναι ουδέτερες και χωρίς νόημα μέχρι να τις δώσουμε κάποιο νόημα. Οι ιερωμένοι βλέπουν παντού την παρουσία του θεού την ίδια στιγμή που οι άθεοι δεν την βλέπουν πουθενά. Όταν η IBM κατασκεύασε τον πρώτο ηλεκτρονικό υπολογιστή, με έρευνα της αγοράς, οι ειδικοί συμπέραναν ότι δεν υπήρχαν περισσότερα από έξι άτομα στη γη που χρειάζονται ένα PC. Και ενώ η ΙΒΜ θεώρησε ότι δεν υπάρχει δυνητική αγορά για τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, δύο φοιτητές, οι Bill Gates και Steve Jobs, που μάλιστα εγκατέλειψαν τις σπουδές τους, είχαν διαφορετική αντίληψη. Είδαν την εσφαλμένη αντίληψη της ΙΒΜ ως τεράστια ευκαιρία.
Διαμορφώστε την πραγματικότητά σας με το πώς θα επιλέξετε να ερμηνεύσετε τις εμπειρίες σας...
Πηγή: Michael Michalko / www.creativethinking
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου