→Το υπουργείο Παιδείας στοχεύει μέχρι το τέλος του 2015 να έχει «εξαφανίσει» από το εκπαιδευτικό τοπίο, μέσω των συνταξιοδοτήσεων και της διαθεσιμότητας–απόλυσης, περίπου 20.000 εκπαιδευτικούς
Με εκπαιδευτικούς που θα αμείβονται με «μπλοκάκι» προτίθεται το υπουργείο Παιδείας να καλύψει κενά που άφησε στα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ η κατάργηση των ειδικοτήτων και η διαθεσιμότητα που επέβαλε στους εκπαιδευτικούς.
Ηδη σε ιστοσελίδες Διευθύνσεων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στις οποίες περιγράφεται η όλη διαδικασία, τονίζεται: «Το υπουργείο Παιδείας προτίθεται να καλύψει τα κενά των καταργημένων ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ με προσλήψεις ωρομισθίων από τους αξιολογικούς πίνακες κατάταξης υποψήφιων εκπαιδευτών ενηλίκων των δημοσίων ΙΕΚ».
Νέα κατηγορία
Αναφέρεται επίσης ότι «οι ωρομίσθιοι που θα υπογράψουν συμβάσεις θα αποσπαστούν σε ΕΠΑΛ ή ΕΠΑΣ για την παροχή εκπαιδευτικού έργου, εντός της χωρικής αρμοδιότητας της Διεύθυνσης Διά Βίου Μάθησης, στην οποία ανήκει το ΙΕΚ στο οποίο έχουν επιλεγεί». Με βάση το παραπάνω και μέσω της σύμβασης με το Ιδρυμα Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης ανοίγει ο δρόμος για μία νέα κατηγορία ελαστικά εργαζομένων στα σχολεία, των εκπαιδευτικών με «μπλοκάκι».
Την ίδια ώρα, με εργαλεία τις αιφνιδιαστικές αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα και την εξαφάνιση μαθημάτων, τις συγχωνεύσεις σχολείων και τμημάτων, τα κριτήρια διαθεσιμότητας και τη ρύθμιση για την αξιολόγηση του προσωπικού, το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει νέα δραστική μείωση του μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού, βάζοντας στην πρώτη γραμμή στόχευσης τους εκπαιδευτικούς με πάνω από 20 χρόνια υπηρεσίας.
Η δραστική μείωση του εκπαιδευτικού προσωπικού, μέσω αφενός της διαθεσιμότητας – απόλυσης και αφετέρου της συνταξιοδότησης, συνδέεται με τη δραματική επιδείνωση των εργασιακών σχέσεων και των μισθολογικών δεδομένων των εκπαιδευτικών που θα κρατήσουν τη θέση τους, ενώ την ίδια στιγμή έχει σχεδιαστεί μια παράλληλη πορεία για τον μαθητικό πληθυσμό, ένα μέρος του οποίου θα εξωθηθεί να εγκαταλείψει τη γενική εκπαίδευση και να στραφεί κυρίως στην κατάρτιση και τη μαθητεία – απλήρωτη εργασία.
Αλλά ας δούμε τους σχεδιασμούς που έχει κάνει το υπουργείο για την περίοδο 2013 – 2015 με μια σειρά:
Η αναδιάρθρωση του Δημοσίου και η «υποχρέωση» της ελληνικής πλευράς να θέσει σε κινητικότητα 12.500 υπαλλήλους και να υλοποιήσει 11.000 απολύσεις εντός του 2014 θα τεθούν στην ατζέντα του νέου κύκλου διαπραγματεύσεων που θα ξεκινήσει μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και της τρόικας στις 15 Ιανουαρίου.
Ο αρμόδιος υπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης αναμένεται να παρουσιάσει τις ενέργειες της κυβέρνησης για τις 4.000 απολύσεις που έπρεπε να πραγματοποιηθούν έως τα τέλη του 2013, εκ των οποίων ένα τμήμα θα υλοποιηθεί τις πρώτες ημέρες του 2014, τον «οδικό χάρτη» για τις 11.000 απολύσεις, αλλά και για την κινητικότητα 12.500 υπαλλήλων, για τους οποίους έχει εξασφαλιστεί παράταση μέχρι και τον Φεβρουάριο.
Αξίζει να σημειωθεί στο σημείο αυτό ότι συνολικά ο αριθμός των απασχολούμενων υπαλλήλων, τακτικό και έκτακτο προσωπικό, στον ευρύτερο δημόσιο τομέα έχει μειωθεί κατά 138.000 από τον Δεκέμβριο του 2010. Στον τομέα της σχολικής εκπαίδευσης (Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια, Λύκεια, ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ) από την επεξεργασία των στοιχείων προκύπτει ότι μέσα σε λιγότερο από 4 χρόνια εξαφανίστηκαν από το σχολικό πρόγραμμα περίπου 39.000 εκπαιδευτικοί.
Είναι προφανές ότι στις 11.000 υποχρεωτικές αποχωρήσεις μέσα στους επόμενους 12 μήνες, καθώς και στις 12.500 της κινητικότητας οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα κληθούν να «συνεισφέρουν», σύμφωνα με την προσφιλή ορολογία της κυβέρνησης.
Η «συνεισφορά» αυτή εντάσσεται, βεβαίως, στον γενικότερο σχεδιασμό του υπουργείου, ο οποίος στοχεύει μέχρι το τέλος του 2015 να έχει «εξαφανίσει» από το εκπαιδευτικό τοπίο, μέσω των συνταξιοδοτήσεων και της διαθεσιμότητας – απόλυσης, περίπου 20.000 εκπαιδευτικούς.
Κανένας διορισμός
Να θυμίσουμε ότι την τρέχουσα σχολική χρονιά, για πρώτη φορά μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, δεν έγινε κανένας διορισμός εκπαιδευτικού.
Ο σχεδιασμός του υπουργείου Παιδείας είναι μέχρι το τέλος του 2015 ο αριθμός των μόνιμων εκπαιδευτικών που θα συνταξιοδοτηθούν και αυτών που θα υποχρεωθούν σε διαθεσιμότητα – απόλυση να κινηθεί περίπου στις 20.000.
Η διαδικασία της διαθεσιμότητας – απόλυσης έχει πολλές παραμέτρους:
α. Με εργαλείο το ωρολόγιο πρόγραμμα και με τη μέθοδο του απόλυτου αιφνιδιασμού, εξαφανίζονται μαθήματα ή ειδικότητες και μαζί με αυτά και το προσωπικό που τα διδάσκει. Με τη μέθοδο αυτή το υπουργείο Παιδείας έσβησε σε μια νύχτα του Ιουλίου δεκάδες ειδικότητες των Επαγγελματικών Λυκείων και έθεσε σε διαθεσιμότητα περίπου 2.200 εκπαιδευτικούς.
β. Το δεύτερο εργαλείο δημιουργίας τεχνητών πλεονασμάτων εκπαιδευτικών είναι η νέα μαζική συγχώνευση σχολείων, κυρίως Δημοτικών και Λυκείων και δευτερευόντως Γυμνασίων την περίοδο 2014 – 2015. Θα έχει προηγηθεί η σταδιακή εξαφάνιση των 100 Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑΣ) και η συγχώνευση μερικών εκατοντάδων τμημάτων στη διάρκεια κυρίως του σχολικού έτους 2014/15.
γ. Το υπουργείο Παιδείας έχει στο συρτάρι του τροπολογία για τις οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών και την ετοιμάζει για το επόμενο χρονικό διάστημα. Η τροπολογία με τίτλο «Οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις» αφορά την κατανομή όλων των εκπαιδευτικών σε οργανικές θέσεις σε σχολικές μονάδες, καθώς, σύμφωνα με την τροπολογία, συνιστώνται 146.000 οργανικές θέσεις στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Γίνεται κατανοητό ότι η ρύθμιση αυτή, όχι μόνο δεν έρχεται να κατοχυρώσει την ασφάλεια των εκπαιδευτικών, αλλά είναι το εργαλείο με το οποίο χαράσσεται αριστοτεχνικά ο δρόμος της διαθεσιμότητας – απόλυσης χιλιάδων εκπαιδευτικών. Η οργανικότητα σε σχολείο είναι τελικά το αριστοτεχνικό και σατανικό σε σύλληψη εργαλείο απόλυσης των πλεοναζόντων εκπαιδευτικών.
Ουσιαστικά με τη ρύθμιση αυτή καταργούνται οι οργανικές θέσεις στο υπουργείο Παιδείας και μετατρέπονται σε «οργανικές» στη σχολική μονάδα για όλους τους εκπαιδευτικούς. Το υπουργείο Παιδείας τοποθετεί όλους τους εκπαιδευτικούς με «οργανική» σε κάποιο σχολείο, άρα δένει την ύπαρξή τους με την πορεία του σχολείου αποκλειστικά. Η «τύχη» του σχολείου θα προσδιορίζει την «τύχη» του εκπαιδευτικού που έχει οργανική θέση στο σχολείο.
Το σχέδιο έχει ως εξής: «Κατασκευάζονται» χιλιάδες πλεονάζοντες εκπαιδευτικοί και κατόπιν, με τα «κριτήρια διαθεσιμότητας» και με τη συνδρομή του νόμου για την αξιολόγηση του προσωπικού, φεύγουν αυτοί που έχουν τα λιγότερα μόρια. Ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης με δήλωσή του στην εφημερίδα «Greek Herald Tribune» ξεκαθαρίζει την πρόθεση της κυβέρνησης να θέσει σε διαθεσιμότητα, και να προχωρήσει και σε απολύσεις, όσους «περισσεύουν».
Αφού, λοιπόν, το υπουργείο Παιδείας τοποθετήσει όλους, όπως λέει, στα σχολεία, μετά θα έχει τη δυνατότητα «αξιοκρατικά» να βγάζει σε διαθεσιμότητα όσους περισσεύουν με κριτήριο τη βαθμολογία που ήδη έχει βάλει (ο νόμος με τα κριτήρια διαθεσιμότητας που πέρασε το καλοκαίρι: τρόπος διορισμού, χρόνια υπηρεσίας, μεταπτυχιακά, ξένες γλώσσες, υπολογιστές, διοικητική εμπειρία κ.λπ. συν αξιολόγηση), δηλαδή, θα θέτει σε διαθεσιμότητα-απόλυση «αξιοκρατικά» τους πλεονάζοντες που έχουν τα λιγότερα μόρια.
Η μοριοδότηση είναι κομμένη και ραμμένη έτσι ώστε να παίρνουν τα λιγότερα μόρια όσοι έχουν περισσότερα χρόνια υπηρεσίας και μισθούς που κυμαίνονται από 1.100 έως 1.500 ευρώ. Τυχαίο; Καθόλου, αν σκεφτεί κανείς ότι, εκτός από την απαλλαγή του κρατικού προϋπολογισμού από τους «υψηλόμισθους» των 1.200 ή 1.300 ευρώ, δίνεται και μια μεγάλη ευκαιρία στην ηγεσία του υπουργείου να ξεδιπλώσει την πιο δηλητηριώδη αλλά παράλληλα και πειστική επικοινωνιακή καμπάνια: «Για κάθε έναν βαριεστημένο, κουρασμένο, αδιάφορο και με χαμηλά προσόντα εκπαιδευτικό θα προσλαμβάνουμε νέα παιδιά, με φρέσκες ιδέες, ορεξάτα, με ξένες γλώσσες και μεταπτυχιακά και πλήθος επιμορφώσεις».
Φυσικά θα ξεχάσει να αναφέρει ότι οι νέοι αυτοί πτυχιούχοι θα έχουν μισθό 650-700 ευρώ και εργασιακές συνθήκες που θα πλησιάζουν αυτές των αρχών του προηγούμενου αιώνα.
Εκπαιδευτική… «Ηρωδιάδα»
δ. Παράλληλα ο πρόσφατος νόμος για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με τον οποίο αλλάζει όλη η δομή και η κατεύθυνση του Γενικού Λυκείου και της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, συνδέεται, εκτός των άλλων πολύ σοβαρότερων ζητημάτων, και με την επιχείρηση μείωσης του εκπαιδευτικού προσωπικού.
Με τις πανελλαδικού χαρακτήρα εξετάσεις σε όλες τις τάξεις του Λυκείου, με άλλα λόγια με την κρυφή ενσωμάτωση του συστήματος επιλογής στην καρδιά της λυκειακής βαθμίδας, οδηγείται, με μαθηματική ακρίβεια, στην απόρριψη και στον εξοστρακισμό τουλάχιστον του 25% του μαθητικού πληθυσμού. Είναι φανερό ότι μέσα σε λιγότερο από μια πενταετία λειτουργίας του Γενικού Λυκείου, αυτό θα έχει χάσει περίπου 50.000 μαθητές από τους 200.000 που φοιτούν σήμερα. Λιγότεροι μαθητές, λιγότερα σχολεία, λιγότεροι καθηγητές.
Στόχος, για το μεγαλύτερο μέρος από τους μαθητές που θα φεύγουν από το Γενικό Λύκειο ως «πλεονάζον προσωπικό» σε επιχείρηση που «εξυγιαίνεται», ούτε καν η επαγγελματική εκπαίδευση αλλά η φτηνή κατάρτιση τύπου ΙΕΚ δημόσιου και ιδιωτικού, στην αρχή φαινομενικά δωρεάν και έπειτα κανονικά με δίδακτρα.
Χρ. Κάτσικας www.efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου