Τρίτη 7 Ιανουαρίου 2014

Μίκαελ Σουμάχερ: Ο άνθρωπος πίσω από τον ήρωα!


Τ. Πουρναράκης www.newsauto.gr Η είδηση τραυματισμού του, στο κεφάλι, ενώ έκανε σκι στις Άλπεις κατέδειξε πόσο δημοφιλής είναι παγκοσμίως ο Γερμανός πιλότος.

Ο Σουμάχερ είχε γενέθλια τις προάλλες, συμπλήρωσε τα 45 του χρόνια. Δυστυχώς για τον ίδιο και την οικογένειά του αλλά και τα εκατοντάδες εκατομμύρια οπαδούς του σε όλο τον κόσμο δεν μπόρεσε να τα γιορτάσει όπως θα ήθελε. Βρίσκεται καθηλωμένος σ’ ένα δωμάτιο νοσοκομείου στη Γκρενόμπλ με τους γιατρούς να παρακολουθούν στενά την πορεία του χτυπημένου εγκεφάλου. Το ατύχημα συνέβη την προηγούμενη Κυριακή 29/12 στις Άλπεις όπου ο Γερμανός έκανε σκι εκτός πίστας. Τα όσα επακολούθησαν και αναφέρομαι κυρίως στις εκδηλώσεις του κόσμου που “έσπρωξαν” τα media σε εκτεταμένη κάλυψη των γεγονότων ήταν αποκαλυπτικά για τις διαστάσεις που έχει παγκοσμίως ο μύθος του “Σούμι”.

Ο συνδυασμός της ακραίας ατυχίας, της συμπάθειας στο πρόσωπό του αλλά και του δράματος που εξελίσσεται έφεραν τις ειδήσεις που αφορούσαν στον τραυματισμό του, πολύ ψηλά σε απήχηση, δημοσιογράφος έφτασε στο σημείο να μασκαρευτεί παπάς προσπαθώντας να μπει στο δωμάτιο που νοσηλεύεται ο Σουμάχερ! Άραγε τι θα έκανε εκεί;

Ο 45χρονος Γερμανός κατά την άποψή μας είναι ο μόνος πιλότος της F1, που κατάφερε να ξεφύγει από το πλαίσιο του μηχανοκίνητου αθλητισμού και να καθιερωθεί ως αθλητής παγκόσμιας εμβέλειας. Η επιτυχία του, η διάρκεια του, η προσωπικότητά του αλλά και ο σκληρός ανταγωνισμός που αντιμετώπισε συνθέτουν έναν καταπέλτη που τον εκτόξευσε πέρα από όρια του motorsport, επιτρέποντάς του να σταθεί επάξια δίπλα σε ονόματα όπως ο Τζόρνταν, ο Καρέλιν, ο Γκεμπρεσιλασιέ και άλλοι. Οι τιμητικές διακρίσεις του “Αθλητή της Χρονιάς” επισφράγισαν την απήχηση του φαινομένου. Την εποχή της απόλυτης κυριαρχίας του, γερμανικό περιοδικό τον έχει πείσει να κάνει μια εργομετρική ‘κόντρα’ με το δεκάρι της Εθνικής Γερμανίας και κορυφαίο ποδοσφαιριστή Λόταρ Ματέους. Ο Μίκαελ αποδεικνύεται ελαφρώς καλύτερος από τον Λόταρ, αποτέλεσμα ατελείωτων ωρών προπόνησης και σκληρής προσπάθειας.

Αυτό είναι και το μυστικό της επιτυχίας του, ο Σουμάχερ δε στηρίχτηκε στο εξωπραγματικό ταλέντο όπως π.χ. ο Ράικονεν (όχι ότι στερείτο ταλέντου!), ούτε στο όνομα όπως ο Βιλνέβ, ή στην στρατηγική και στην μέθοδο όπως οι Λάουντα και Προστ. Ο Σουμάχερ έγραψε πρώτο το όνομά του σε κάθε λίστα με τα σχετικά ρεκόρ της F1, δουλεύοντας απάνθρωπα.

Φτωχικά χρόνια!

Ο πατέρας του ήταν οικοδόμος και την εποχή που γεννήθηκε ο Σουμάχερ είχε την καντίνα στην πίστα καρτ του Κέρπεν και η μάνα του τον βοηθούσε. Ο μικρός Μίκαελ έφτιαξε το πρώτο του καρτ από τα παλιά εξαρτήματα άλλων παιδιών. Σύντομα δείχνει απτά δείγμα ταλέντου κερδίζοντας το Γερμανικό πρωτάθλημα καρτ και γίνεται γνωστός μέσα από την κόντρα του με τους Φρέντσεν και Βέλντινγκερ στη Formula 3 και τα σπορ πρωτότυπα.

Φτάνοντας στη F1, το 1991 λέει ψέματα ότι γνωρίζει καλά την πίστα στο Σπα. Στην πραγματικότητα την έχει διανύσει μόνο με ποδήλατο. Ο Τζόρνταν του δίνει την ευκαιρία, ο Σουμάχερ εντυπωσιάζει στον πρώτο αγώνα, ο Μπριατόρε τον αρπάζει στην Μπένετον και τα υπόλοιπα είναι ιστορία. Ο Σουμάχερ σημειώνει την πρώτη του νίκη στο Σπα, ακριβώς ένα χρόνο μετά το ντεμπούτο του. Πολύ σύντομα είναι σε επίπεδο να κοντράρει τα αστέρια της εποχής, Σένα, Μάνσελ. Πιέζει την Williams του Σένα όταν ο Βραζιλιάνος χάνει τον έλεγχο στη στροφή Ταμπουρέλο και σκοτώνεται το Μάιο του 1994.

Δεκαπέντε μέρες μετά είναι η πρώτη φορά που τον βλέπω από κοντά στο Μονακό. Μου είχε κάνει αλγεινή εντύπωση θυμάμαι, ότι στα πιτ της Benetton έπαιζε δυνατά ροκ μουσική, σε πλήρη αντίθεση με την πένθιμη ατμόσφαιρα των πάντοκ. Του άρεσε τότε να δουλεύει με μουσική. Στις δοκιμές της Πέμπτης έχει τραυματιστεί πολύ σοβαρά ο φίλος του και συναγωνιστής του, Καρλ Βέλτινγκερ στα πόδια και στο κεφάλι όταν έχασε τον έλεγχο της Sauber στην έξοδο του τούνελ.

Ο Αυστριακός που μετά απ’ αυτό το ατύχημα δε θα μπορέσει ν’ αγωνιστεί ξανά στη F1, παραμένει βδομάδες σε κώμα στο νοσοκομείο. Οι Σουμάχερ και Φρέντσεν είναι στο πλευρό του, τότε ο Φρέντσεν συνοδεύεται από μια άγνωστη νεαρή Γερμανίδα ονόματι Κορίνα Μπεκς. Ο Σουμάχερ γοητεύεται, γι’ αυτόν δεν αποτελεί εμπόδιο ότι συνοδεύει το φίλο και συναθλητή του και ένα χρόνο μετά η Κορίνα είναι γυναίκα του, το όλο θέμα αποτέλεσε μέγα σκάνδαλο στον γερμανικό Τύπο. Με την Κορίνα ο Γερμανός θα αποκτήσει 2 παιδιά, την Τζίνα Μαρία το 1997, και τον Μικ το 1999. Ο γιός του βρίσκονταν μαζί του την ώρα του ατυχήματος.

Ο Σουμάχερ στα τέλη του 1995 έχει ήδη 2 παγκόσμιους τίτλους με τη Benetton και παίρνει τη μεγάλη μεταγραφή για τη Ferrari. Πλέον το lifestyle του έχει αρχίσει ν’ αλλάζει, τα ιδιωτικά ελικόπτερα και αεροπλάνα έχουν αντικαταστήσει το παλιό Opel της οικογένειας και μόνο κάποιες φωτογραφίες της εποχής, με τον πατέρα του, Ρολφ, στα πιτ, με ανοιχτό πουκάμισο και χοντρή χρυσή καδένα να στολίζει το δασύτριχο στήθος, θυμίζουν την εποχή που έχει περάσει ανεπιστρεπτί.

Αγόρασε σπίτι με λίμνη!

Από το 1996 ο Σουμάχερ έχει αρχίσει να βγάζει πολλά λεφτά όχι μόνο λόγω των αμοιβών του από τη F1, όπως μπορεί πολλοί να υποθέτουν. Τα συμβόλαιά του με τη Ferrari είναι χρυσά αλλά τα πολλά λεφτά προέρχονται από την πώληση αναμνηστικών. Δίπλα του σε ρόλο μάνατζερ βρίσκεται ο κύριος “10%” ο πολύς Βίλι Βέμπερ. Ο Γερμανός μάνατζερ έχει κατορθώσει να περάσει στους όρους του συμβολαίου με τη Ferrari το δικαίωμα να πουλούν αναμνηστικά, “Σουμάχερ” χρησιμοποιώντας και το θρυλικό λογότυπο της Ιταλικής εταιρείας. Ακόμη και σήμερα ο πολύς κόσμος έχει ταυτίσει την εικόνα του Σουμάχερ με την κόκκινη φόρμα, λες και οι Benetton, Mercedes δεν υπήρξαν ποτέ.

Ο τότε 28χρονος Γερμανός, ήδη πατέρας, αναζητά σπίτι στην Ελβετία. Βρίσκει το ιδανικό μέσα σε κάμποσα εκτάρια ιδιόκτητου δάσους. Τσακώνεται με τους γείτονες που δεν τον αφήνουν να κόψει δέντρα για να φτιάξει ένα μικρό αεροδρόμιο που θα τον διευκόλυνε στις μετακινήσεις του. Το πουλά και αγοράζει άλλο σπίτι, με λίμνη όπου μπορεί να προσγειώνεται υδροπλάνο. Είναι η εποχή που το “πνεύμα της Formula 1″ τον κυριεύει. Θέλει να πηγαίνει με το υδροπλάνο στο κεντρικό αεροδρόμιο όπου τον περιμένει το lear jet για να μη χάνει καθόλου χρόνο. Στις εγκαταστάσεις της Ferrari στο Φιοράνο, υπάρχει ακόμη και σήμερα ως μουσείο το σπίτι του Έντσο Φεράρι. Τα έπιπλα, οι συσκευές, τα χαρτιά, στο γραφείο όλα είναι όπως τα άφησε ο Γέρος το 1988.

Οι μόνες τροποποιήσεις έγιναν το 1996. Ο εργασιομανής Σουμάχερ αρνούνταν να χάνει χρόνο πηγαίνοντας στη βίλα που του είχαν παραχωρήσει οι Ιταλοί και απαίτησε να τροποποιηθούν δυο χώροι. Τους έχω επισκεφτεί και μεταφέρω: Στον ένα έφτιαξε ένα υπερσύγχρονο γυμναστήριο με τα καλύτερα όργανα της εποχής. Στον άλλο, ένα πολύ μικρό δωμάτιο, έβαλε ένα κρεβάτι για να κοιμάται και μια ντουλάπα για τα ρούχα. Ναι αυτός, ο πανίσχυρος και πάμπλουτος άσος της F1, ζούσε ασκητικά στις μέρες των δοκιμών εξέλιξης. Ξεκινούσε τη μέρα με γυμναστήριο, έβγαινε στην πίστα που ήταν έξω από την πόρτα για δοκιμές και συνέχιζε με γυμναστική το απόγευμα. Το βράδυ ομάδα, ειδικών φροντίζει για την μεταμόρφωσή του. Ο νεαρός άξεστος Γερμανός επαρχιώτης, βελτιώνει τα Αγγλικά του, μαθαίνει Ιταλικά και το κυριότερο επικοινωνία. Παίρνει μαθήματα ηθοποιίας εξασκείται στη γλώσσα του σώματος, μαθαίνει να ελέγχει τα συναισθήματά του και τις εκφράσεις του. Ο Σουμάχερ που κοπανάει το Βιλνέβ στη Χερέθ για να μη χάσει τον τίτλο το 1997, ο Σουμάχερ που πάει στα πιτ της McLaren να κάνει τσαμπουκά στον Κούλθαρντ μετά τη σύγκρουση στο Σπα του 1998 δίνει αργά αλλά μεθοδικά την θέση του σ’ ένα τζέντλεμαν της επικοινωνίας και του άψογου φαίνεσθε. Η μεταμόρφωσή του σ’ αυτό τον τομέα είναι ανάλογου διαμετρήματος με τις επιτυχίες του στην πίστα κατά την άποψή μας. Πλέον δίπλα του βρίσκεται η δική του εκπρόσωπος Τύπου, η Σαμπίν Κεμ που ακόμη και σήμερα έχει αυτό το ρόλο.

Το πνεύμα της F1!

Οι Ιταλοί τον λατρεύουν από το 1996 όταν κέρδισε με τη Ferrari στη Μόντσα. Όταν παίρνει το πρώτο πρωτάθλημα στην Ιαπωνία το 2000, τον αποθεώνουν.

Ο ίδιος στο διάστημα των 15 ημερών μέχρι το επόμενο GP στη Μαλαισία έχει νοικιάσει ένα νησί για να ξεκουραστεί με την Κορίνα. Φτάνοντας στην Κουάλα Λουμπούρ ρωτούν οι δημοσιογράφοι τη γυναίκα του τι άλλαξε μετά την κατάκτηση του τίτλου: ” Έκανε μόνο 5 ώρες προπόνηση αυτές τις μέρες”.

Είναι η εποχή που η εξέλιξη των ηλεκτρονικών προσθέτει συνεχώς κουμπιά στο τιμόνι της F1, ο Σουμάχερ έχει διαμορφώσει ένα σκοτεινό δωμάτιο σπίτι του. Κάθεται μπροστά στο τιμόνι και η Κορίνα του διαβάζει μέσω μικροφώνου διάφορα σενάρια συνδυασμών, πίστας – στροφής και καιρικών συνθηκών. Ο Σουμάχερ ρυθμίζει στα τυφλά και πολλές φορές το χάραμα τους βρίσκει να παλεύουν όταν κάτι δεν του βγαίνει. Λέγανε χαρακτηριστικά στη Ferrari το 2007 πρώτη χρονιά χωρίς Σουμάχερ: “Αν ο Ράικονεν ασχολούνταν με τις ρυθμίσεις στο τιμόνι θα πήγαινε 1 sec ταχύτερα στο γύρο”. Πολλοί αναφέρονται στις μηχανικές του γνώσεις, ο συμπατριώτης μας και επικεφαλής σχεδιασμού της Ferrari, Νικόλας Τομπάζης μας έχει ξεκαθαρίσει σε ανύποπτο χρόνο: ” Δεν είναι μηχανολόγος, ούτε έχει τέτοιες γνώσεις. Είναι όμως απίστευτα μεθοδικός και πεισματάρης και δεν σταματά αν δεν έχει ικανοποιηθεί από τις απαντήσεις ως και την τελευταία λεπτομέρεια”.

Είναι αυτό το πνεύμα που μεταμορφώνει τη Ferrari από μια ομάδα που “όταν βλέπουν μια κηλίδα λάδι τη σκουπίζουν” σε παγκόσμια πρωταθλήτρια.

Στο GP του Αγίου Μαρίνου το 2003 ο Σουμάχερ έδωσε ένα δείγμα του μεγαλείου του. Παρασκευή βράδυ μετά τις ελεύθερες δοκιμές μαθαίνει πως η μητέρα του έχει τραυματιστεί σοβαρά πέφτοντας στο μπάνιο. Φεύγει αεροπορικώς για Γερμανία, βρίσκεται στο πλευρό της μέχρι το Σάββατο το πρωί, τα πράγματα είναι πολύ άσχημα, επιστρέφει στην Ίμολα, παίρνει pole position ξαναπάει δίπλα της, η μάνα του καταλήγει, αυτός επιστρέφει Κυριακή στην πίστα κερδίζει και ανεβαίνει στο βάθρο με πένθος στο μανίκι. Δε συμμετείχε απλά στον αγώνα, κέρδισε και να είστε βέβαιοι ότι δεν του χαρίστηκε κανείς.

Η προσωπική περιουσία του Σουμάχερ ξεπερνά τα 700 εκ. ευρώ. Ο ίδιος έγινε γνωστός για το φιλανθρωπικό του έργο όταν πρόσφερε 10 εκ. ευρώ στους πληγέντες από το τσουνάμι στην Ινδονησία. Είναι επίσης πρεσβευτής της Ουνέσκο, συμμετείχε σε φιλανθρωπικούς ποδοσφαιρικούς αγώνες της Nazionale Piloti των οδηγών της F1 ενώ έχει συμβάλει στην καμπάνια της FIA για την οδική ασφάλεια.

Η ζωή μετά τη F1!

Η πρώτη αποχώρηση το 2006 θα τον φέρει στα 37 του σε μια λανθάνουσα κατάσταση. Για πρώτη φορά έχει το χρόνο και το χρήμα ν’ ασχοληθεί με ότι θέλει. Αναζητά την αδρεναλίνη της F1, σε πολλά επικίνδυνα σπορ. Πτώσεις με αλεξίπτωτο, αγώνες με μοτοσικλέτες όπου τραυματίστηκε σοβαρά στον ώμο, ποδόσφαιρο όλα αυτά δεν τον γεμίζουν. Η επιστροφή του στη F1 το 2010 με τη Mercedes δεν ήταν αυτή που προσδοκούσε. Πιθανόν υστερούσε σε απόδοση γιατί δεν μπορούσε να κάνει δοκιμές εξέλιξης κατά το δοκούν όπως στην εποχή της παντοκρατορίας του. Βλέπετε στον προσομοιωτή δεν μπορούσε να δουλέψει όπως τα νεαρά παιδιά, ζαλίζονταν, σ’ αυτό το περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας. Η φυσιολογική φθορά του χρόνου σε συνδυασμό με την υπέρμετρη καταπόνηση τόσα χρόνια έχουν αφήσει σημάδια στο μυαλό και στο σώμα. Μετά από 3 χρόνια αποχωρεί οριστικά στα τέλη του 2012.

Τελευταία φορά που τον συνάντησα και είχα ευκαιρία να μιλήσω λίγο περισσότερο μαζί του όπως και να τον δω για αρκετές ώρες να κινείται στον ίδιο χώρο, ήταν πέρυσι το Μάιο στις 24ώρες του Νίρμπουργκρινγκ. Έδειχνε πρόωρα γερασμένος χωρίς την οξύνοια και την οξυδέρκεια που τον διέκρινε, με δυσκολία αντίληψης του χώρου, σα να μην άκουγε καλά. Σήμερα ο άνθρωπος που έκανε όλο τον πλανήτη να παρακολουθεί F1, οι μισοί για να τον δουν να κερδίζει και οι άλλοι μισοί για να τον δουν να χάνει, δίνει μια άνιση μάχη με τα τραύματά του. Αν υπάρχει έστω και μια πιθανότητα, είμαστε σίγουροι πως είναι ικανός να τα καταφέρει. Αν όχι ας αναλογιστεί ο Θεός το μεγαλείο του ανδρός πράττοντας τα δέοντα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου