Ο
Χρύσανθος (Μέντης) Μποσταντζόγλου, γνωστός ως Μποστ, γεννήθηκε το 1918 στην
Κωνσταντινούπολη. Έπειτα από ένα πέρασμα στη Ρουμανία, η οικογένειά του ήρθε
στην Ελλάδα. Το 1939
εισάγεται στη Σχολή Καλών Τεχνών, εγκαταλείπει όμως τις σπουδές του έξι μήνες
αργότερα. Το 1942 μπαίνει στο ΕΑΜ και το 1945 εκδίδει με δικά του έξοδα το
πρώτο του βιβλίο: «Ο Άγιος Φανούριος. Βοήθημα δια την κατανόησιν των Κινέζων
κλασσικών Γκα-τσου και Βου-Σβου-Νι».
Το 1952
αρχίζει να εργάζεται στην «Καθημερινή» ως ταμίας και βιβλιοθηκάριος. Το ταλέντο
του το ανακαλύπτουν μετά από δυο χρόνια στις «Εικόνες» κι αργότερα στον
«Ταχυδρόμο», όπου και αρχίζει να εργάζεται ως εικονογράφος. Εν τω μεταξύ, το
1953 έχει ήδη εικονογραφήσει και το πρώτο του κόμικ «Κωνσταντίνος Παλαιολόγος»
για τις εκδόσεις «Ατλαντίς» σε κείμενα της Ειρήνης Φωτεινού.
Το 1958
στη στήλη του το «Μποστάνι του Μποστ» εμφανίζονται και οι τρεις θρυλικοί σούπερ
αντιήρωές του: η Μαμά Ελλάς, ο Πειναλέων και η Ανεργίτσα. Αποκαλυπτικές
φιγούρες των κοινωνικοπολιτικών και πολιτισμικών μεταλλάξεων και αντιφάσεων
μιας ολόκληρης εποχής. Ακολουθούν συνεργασίες με τα περιοδικά «Ομάδα»,
«Θεατής», «Ελευθερία» και μετά από αρκετές ανατροπές, δημοσιογραφικούς διωγμούς
και μηνύσεις, καταλήγει στην «Αυγή».
Το 1966,
κουρασμένος από το καθημερινό γράψιμο, ανοίγει το μαγαζί του «Λαϊκαί Εικόναι»
και αρχίζει να διακοσμεί ποτήρια, πιάτα και διάφορα αντικείμενα, να πουλάει
αντίκες και να ζωγραφίζει. Παράλληλα, ξεκλέβει χρόνο για να σκαρώνει τα
δεκαπεντασύλλαβα θεατρικά του. Τα σκίτσα και τα χρονογραφήματα, αν και
ουσιαστικά τα έχει σταματήσει, επιστρέφει για μικρές περιόδους σε αυτά,
συνεργαζόμενος με τον «Ταχυδρόμο», το «Αντί», τον «Θούριο», το «Mens Look», την
«Πρωινή» και την «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία».
Η
ζωγραφική δίνει σιγά-σιγά την ευκαιρία στα πινέλα του ν' αφηγηθούν με
αλληγορίες και συμβολισμούς, όλα αυτά που δεν μπορούσαν να πουν μέχρι τώρα οι
πένες. Ήρωες της αρχαιότητας και της ελληνικής επανάστασης, αλλά και ιστορικά
ζευγάρια όπως ο Ερωτόκριτος με την Αρετούσα, ο «Ρομέος και η Ιουλιέτα», η
Ασπασία και ο Περικλής, ποζάρουν στα κάδρα του αυτοδίδακτου Μποσταντζόγλου,
μπολιασμένοι από τη λαϊκή ζωγραφική, την εικονογραφία του Καραγκιόζη, την
υπερεαλιστική ματιά του Εγγονόπουλου και πάνω απ' όλα, την απλότητα του
Θεόφιλου.
Η Λήδα
Πρωτοψάλτη και ο Θανάσης Παπαγεωργίου
στη Φαύστα
του Μποστ (Θέατρο Στοά). Πηγή:
www.lifo.gr
|
'Ιδρυμα
Κακογιάννη (αρχείο). Πηγή: www.lifo.gr
|
Με τον
δικό του ανορθόδοξο τρόπο, καταπιάνεται και με το Θέατρο. Γράφει, λοιπόν, εκτός
από τα αριστουργήματα «Φαύστα» και «Μήδεια», τον δικό του «Δον Κιχώτη», την
«Όμορφη πόλη», τη «Μαρία Πενταγιώτισσα», το «40 χρόνια Μποστ». Το κύκνειο άσμα
του «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» είχε την τιμή και τη χαρά να το δει,
καταχειροκροτούμενος, να παίζεται στο Ηρώδειο, λίγους μήνες πριν φύγει από τη
ζωή, στις 13 Δεκεμβρίου του 1995.
Χαρακτηριστικά του έργου
του
Ο Μποστ
θεωρείται ότι κατάφερε να δημιουργήσει ένα εντελώς προσωπικό και αναγνωρίσιμο
σατιρικό ύφος ως σκιτσογράφος, κειμενογράφος, θεατρικός συγγραφέας, αλλά και
ζωγράφος. Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του έργου του είναι η γλώσσα του και
τα επίτηδες ανορθόγραφα κείμενα. Όπως είχε δηλώσει ο ίδιος, γελοιοποιώντας την
καθαρεύουσα πίστευε ότι ίσως μπορέσει να βοηθήσει στην ταχύτερη καθιέρωση της
δημοτικής γλώσσας. Προκειμένου να σατιρίσει την καθαρεύουσα, ανακάτευε λόγιες
εκφράσεις με λαϊκές και έγραφε εντελώς ανορθόγραφα, διεκτραγωδώντας τον ημιμαθή
Έλληνα, που προσπαθούσε να χρησιμοποιήσει την καθαρεύουσα, καθώς εκείνη την
εποχή η δημοτική θεωρούνταν "ύποπτη", κατά δήλωση του ιδίου του
Μποστ. Συχνά με την παραφθορά των λέξεων ή την ανορθόγραφη απόδοση του ήχου της
δημιουργούσε εσκεμμένα συνειρμούς, με άλλες έννοιες, τις οποίες διακωμωδεί.
Επίσης συχνά, χρησιμοποιούσε μεταφορικές εκφράσεις με την κυριολεκτική τους
έννοια.
Η σάτιρα
του στοχεύει κυρίως τον μικροαστό Έλληνα των μεταπολεμικών δεκαετιών, τον
καθωσπρεπισμό, την ημιμάθεια και το νεοπλουτισμό, την ξενομανία, τις έντονες
ταξικές αντιθέσεις της μεταπολεμικής Ελλάδας, καθώς και την ελληνική πολιτική
ζωή. Ο Μποστ σατιρίζει ιδιαίτερα την εξάρτηση της Ελλάδας από τον ξένο
παράγοντα, την εθνικοφροσύνη των δεξιών κομμάτων και το θεσμό της Βασιλείας,
ωστόσο σε πολλά κείμενα διακωμωδεί και την παράταξη της Αριστεράς, στην οποία
ανήκε. Σε πολλά από τα κείμενα του γράφει σε πρώτο πρόσωπο ως αφηγητής, ο
οποίος διηγείται κάποια εμπειρία του και σχολιάζει δήθεν με αφέλεια τα
γεγονότα.
Ελληνικές
παροιμίες. Πηγή: www.lifo.gr
|
Οι τρεις
πλέον χαρακτηριστικοί ήρωες των γελοιογραφιών του και προσωπικά του
δημιουργήματα είναι η Μαμά Ελλάς με τα παιδιά της, τον Πειναλέοντα και την
Ανεργίτσα. Η Μαμά Ελλάς παρουσιάζεται αρχαιοπρεπής, αλλά φτωχοντυμένη και
εξαθλιωμένη, το ίδιο και τα δύο μικρά παιδιά, που σχολιάζουν την επικαιρότητα
με ανορθόγραφα γραμμένους στίχους.
Ένα από τα
χαρακτηριστικά όλου του φάσματος του έργου του (σκίτσα, κείμενα, ζωγραφικά και
θεατρικά έργα) ήταν ο συμφυρμός διαφόρων φάσεων της ελληνικής ιστορίας, καθώς
στο έργο του συνυπάρχουν ήρωες της αρχαιότητας, του Βυζαντίου, του 1821, του
έπους του 1940 με τον Κωνσταντίνο Καραμανλή και τον Ωνάση.
Ως
ζωγράφος ήταν αυτοδίδακτος και τα έργα του ήταν ιδιαίτερα επηρεασμένα από το
ναΐφ ύφος της λαϊκής ζωγραφικής και κυρίως τον Θεόφιλο, αλλά και τις φιγούρες
του Θεάτρου Σκιών, με στοιχεία υπερρεαλισμού. Τα ζωγραφικά του έργα
παρουσιάζουν ήρωες της αρχαιότητας και της Επανάστασης του 1821 και ιστορικά
ζευγάρια.
Στα
θεατρικά του έργα χρησιμοποιούσε δεκαπεντασύλλαβο στίχο στο προσωπικό του ύφος
συμφυρμού πομπωδών καθαρευουσιάνικων εκφράσεων, με ξένες και λαϊκές εκφράσεις,
ενώ συχνά εμφάνιζε ιστορικά ή μυθικά πρόσωπα να αναφέρονται σε σύγχρονες
καταστάσεις.
Σε
περιόδους χιουμοριστικών αναζητήσεων ο Μποστ έγραψε και στίχους για τρία
ελαφρολαϊκά τραγούδια, πού έγιναν επιτυχίες στις αρχές της δεκαετίας του '60.
Αυτά είναι "Οι Νεκροθάφτες" (μουσική Γιάννη Μαρκόπουλου, ερμηνεία Γιώργου
Ζωγράφου) και τα "Η νήσος των Αζορών" και "Ρομβία" (μουσική
Μίκη Θεοδωράκη, ερμηνεία Γρηγόρη Μπιθικώτση).
Έφτιαξε το
εξώφυλλο του δίσκου "Το θαλασσινό τριφύλλι" σε μουσική Λίνου Κόκοτου
και στίχους Οδυσσέα Ελύτη που κυκλοφόρησε το 1972.
Κατάλογος λευκωμάτων και
βιβλίων του Μποστ
Σκίτσα του
Μποστ (1959)
Το λέφκομα
μου (1960)
Σκιτσα και
κείμενα (Πρώτη επιλογή Δεκέμβριος 1961)
Σκιτσα και
κείμενα (Δεύτερη επιλογή Απρίλιος 1972)
Αλληλογραφεια
με τον Κοστα(Χρονογραφήματα από την Αυγή, Θεμέλιο, 1964)
Το
Ημερολογιο μιας χηρας. Δοκιμιον δια έργον "δύο εφχάριστων ορών"
(1972)
18
Αντικειμενα ή Υπερ Δικτατορειας Λογος (1975)
Σκίτσα
73-74 (1975)
Καλειδοσκόπιο
(Gutenberg, 1975)
Σταυροφορίες
(Γράμματα, 1992)
Ο Αγιος
Φανούριος. Βοήθημα δια την κατανόησιν των Κινέζων κλασσικών..Γκα-τσου και
Βου-Σβου-Νι (1945)
Κωνσταντίνος
Παλαιολόγος (1953)
Φαύστα
(θεατρικό, 1962)
Μήδεια
(θεατρικό)
Δον
Κιχώτης (θεατρικό)
Όμορφη
Πόλη (θεατρικό)
Μαρία
Πενταγιώτισσα (θεατρικό, 1982)
40 χρόνια
Μπόστ (θεατρικό)
"Οι
εκλογές του Μποστ"(θεατρική επιθεώρηση,1973)
Ρωμαίος
και Ιουλιέτα (θεατρικό)
Βιβλιογραφία[Επεξεργασία
| επεξεργασία κώδικα]
Καίτη
Διαμαντάκου-Αγάθου, «Από τον Αριστοφάνη στον Μποστ: η επιβίωση της
παρατραγωδίας», στο Κωνσταντίνος Α. Δημάδης (επιμ.): Ο Ελληνικός κόσμος ανάμεσα
στην εποχή του Διαφωτισμού και στον εικοστό αιώνα (Πρακτικά του Γ΄ Ευρωπαϊκού
Συνεδρίου Νεοελληνικών Σπουδών (ΕΕΝΣ), Βουκουρέστι, 2-4 Ιουνίου 2006), Ελληνικά
Γράμματα, Αθήνα, 2007, 3 τόμοι, 1ος τόμος: σσ. 203-212
Πηγή:
Πηγή: el.wikipedia.org
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου